Tajemnicze domostwo

Jest zbrodnia. Jest zagadka. Jest też pomoc w jej rozwiązaniu. Nie z tego świata.

No bo jak często zdarza się, że we wskazaniu mordercy ma swój udział duch?

Zaraz, po kolei. Nie ten klimat.

Jest późne lato 1879 roku. Francuska prowincja. W starej posiadłości zostaje popełniona zbrodnia. Organy ścigania szybko wskazują jednego z mieszkańców posiadłości jako sprawcę, a następnie wymiar sprawiedliwości skazuje go na śmierć. Wyrok zostaje wykonany, ale duch nieszczęśnika, zamiast trafić w zaświaty, wraca do owej posiadłości i zaczyna straszyć obecnych mieszkańców.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nie robi tego jednak z czystego wyrafinowania, ale aby przekazać prawdę o właściwym mordercy, który nadal jest na wolności. Przerażeni mieszkańcy ściągają grupę śledczych, mających za zadanie wypędzić ducha (a przy okazji odkryć tożsamość zbrodniarza). Aż się prosi, aby w skład owej grupy wchodził przystojniak, laska, kujonka i wiecznie zjarany lump z wielkim psem, ale tym razem te przeklęte dzieciaki muszą zająć się swoim zrujnowanym światem. Na miejsce przybywa więc medium, Azjatka, cygańska wiedźma (tak stoi w instrukcji – nie powinno być „romska wiedźma”?), detektyw, dziennikarz i policjant (czyli jedyny zawodowiec w tej zbieraninie).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Co robi ta śmietanka kryminalistyki, gdy już znajdzie się na miejscu? Zapewne ostro biorą się do pracy, tym bardziej, że mają tylko tydzień na rozwiązanie zagadki. Jaki będzie ich pierwszy ruch? Zaczają się na ducha? Ponownie przesłuchają wszystkich w okolicy? Postarają się dostrzec przeoczone wcześniej poszlaki? Nie. Uderzą w kimono. Nie ma to jak porządnie wyspać się przed dochodzeniem.

Wtem! Każde z nich ma bardzo, ale to bardzo dziwny sen. Tak dziwny, że jego jedynym wyjaśnieniem może być działalność ducha. OK, mogłyby też być narkotyki, ale to gra rodzinna. A poza tym na początku rozgrywki wszyscy ustalili, że jeden z graczy będzie pełnił rolę ducha i to on, za pomocą mocno wykręconych kart zsyła sny na pozostałych graczy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Serio, karty są niesamowicie wykręcone i duch ma dość utrudnione zadanie, aby skojarzyć to, co jest na nich przedstawione z odpowiednio narzędziem i miejscem zbrodni, a następnie sprawcą. Z drugiej strony – pozostali gracze muszą się domyślić „co autor miał na myśli” i za pomocą tych onirycznych podpowiedzi wpaść na właściwy trop. Dlatego po każdej nocy można się spodziewać wielkiego debatowania nad tym, co się komu śniło i co to może znaczyć. Jest trochę trudno, bo duch działa tylko przez sny i nie może się odzywać.

Powierzenie tej roli największemu gadule w grupie to świetny pomysł na pyszną psotę.

Żeby było jeszcze trudniej – narzędzia zbrodni to też nie są jakieś pospolite fanty…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

…a miejsca, w których zbrodni dokonano są czasem dość niejednoznaczne. Najlepiej przed każdą rozgrywką ustalić, czy to, co widnieje na karcie, to salon, bawialnia czy może warsztat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

No i mamy jeszcze podejrzanych. Zbieranina ludzi różnych stanów. A tym samym możliwość do rozruszania szarych komórek i wyobrażenia sobie, że to zakonnica zabiła w kuchni shurikenem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mija siedem dni i albo graczom udaje się rozwiązać zagadkę, albo… nie. Sprawiedliwość nie triumfuje, duch nieszczęśnika nadal straszy, a zabójca krąży na wolności. No pech.

Gra jest bardzo przyjemna, szybka i można się przy niej dobrze bawić. Przypomina nieco „Dixita”, ale tutaj poszczególne karty mogą łączyć się ze sobą, aby wskazać właściwą odpowiedź. Przypominałoby to też nieco „Cluedo”, ale jedynym elementem wspólnym jest zbrodnia i poszukiwanie odpowiedzi na trzy podstawowe pytania.Jeśli szukacie czegoś, przy czym możecie nieco rozruszać szare komórki oraz zintegrować się z większością graczy (integracja z milczącym duchem może być dość utrudniona, a do tego jednostronna) – to „Tajemnicze domostwo” polecam z czystym sumieniem.

Plusy:

  • Wciągająca.
  • Dość szybka.
  • Fajnie integruje.
  • Ładnie wykonana.

Minusy:

  • Bycie duchem może irytować.
  • Jak zwykle – osoby dobrze się znające mogą mieć ułatwienie w komunikacji sennej.

Ocena: mocne „można” skrzyżowane z „warto”.

Cena: Rebel.pl chce za tę grę coś około 130 PLN.